torsdag, oktober 9

Från guldkompasset till Barack Obama

Jag blev väckt av min jobbarkompis idag. Han ville gå och kolla när nobelpriset blev tilldelad en person inom litteratur. Det hade varit trevligt. Men eftersom jag väntar på mitt nya abonnemang så kunde jag inte höra av mig. Men jag klev upp, tog en lång dusch. Åkte till fridhemsplan och kikade runt i affärer. Skaffade mig ett nagellack och stickade strumpbyxor.

På väg till mataffären så kommer en man som säljer skivor ur sin ryggsäck och säger "what up" jag krystar fram ett nej tack och trots det, när jag vänder mig om, börjar han skrika efter mig igen. En hemlös gurglar fram ordet situation men orkar bara trycka ur sig halva ordet. Jag får för mig att gå in på Pocketshop och plötsligt så blir böckerna som en drog. Jag plockar på mig Guld Kompasset, Barack Obama, Marilyn Manson, Nikki Sixx, U2 av U2, Mötley Crüe, Jenna Jameson, Pamela Anderson, Anne Frank och en bok om självkänsla mfl. Alltså Va!? Jag har läst en handfull böcker i mitt liv och här på en kvart plockar jag på mig dubbelt så många. Jag hejdade mig och gick där ifrån med Nikki Six - the heroin diaries på engelska samt Barack Obama - min far hade en dröm och tackade glatt ja till ett stämpelkort.

L

Inga kommentarer: