måndag, augusti 10

Berättelsen om

Min pappa. En människa som man aldrig vet vart man har men som man alltid vet finns där. Mer eller mindre levande. Mer eller mindre stolt. Alltid lika skäggig. Förutom den där gången han fick för sig att raka sig som Looket. Må den dagen aldrig återkomma. Jag har ärvt pappas tänder. Vita ben. Humörsvängningar. Envishet. Solida kärlek för jobb. Vi gillar Bob Dylan. Åka båt. Den där båten. Fiska. Se projekt bli klara. Godis. Teknik. Teknikprylar. Till ett överflöd. Ju större ju bättre.
Pappa tror att han är Jack Nicholson i filmen Something´s gotta give. Eller om jag påstod det så skulle han nog inte erkänna. Han har sett filmen oändligt många gånger. Skrattar alltid lika mycket. Är alltid lika förtjust i Nicholson. Brudarna. Han säger till mig "Linn, vad heter den där filmen som jag gillar, med han Nicholson", trots att han vet det så väl. Jag minns aldrig. Det är till slut han som kommer på det. Ibland.

Pappa: Linn, vad heter den där Brittiska cidern som Joanna dricker?
Jag: Ingen aning, Strongbow?
Pappa: Nej, inte den, man... mai... manu.. mag...
Jag: Magners?
Pappa: Ja! Fy fan vad bra jag är.

Min pappa. Mats. Gillar Whisky också. Ibland lite för mycket på fel ställe. Som till exempel på Arlanda. När flygen är försenade på grund av dimma (fog).

Pappa: Do you know why all the planes are canceled?
Flygvärdinna: No?
Pappa: Because there´s a huuuuuuge frog over hooole England!

Förstår ni varför jag just den stunden önskade att jag aldrig blivit född? Nu för tiden, när jag berättar det, så skrattar jag lika mycket som pappa gjorde då.

Vi tar den igen.

Pappa: Do you know why all the planes are canceled?
Britt: No?
Pappa: Because there´s a huuuuuuge frog over hooole England!
Jag: Farsan för i helvete! Det heter FOG inte FROG!
Han kallar sig själv för livsnjutare. Det kanske han är också. Han tycker om vin. Har med omsorg inrett sin vinkällare på bottenvåningen på den gamla skolan han köpte upp och renoverade. Röker cigariller. Förvarar kubanska cigarrer i frysen. Bredvid sin stock med snus. Spelar sönder sina Bang Olufsen med Sinatra. Tills han i julklapp får en No more Sinatra-skiva av min syster. Han spenderar en del tid vid sitt biljardbord och har turneringar med sin vän Turken som bor en våning upp. Han har döpt alla biljardköer. Är inte sen att ge dem som spelar vid bordet olika nicknames. Har svar på allt. Verkligen allt.
Fortsättning följer... Kanske någon dag.

Inga kommentarer: